Instalacja składa się z ponad 120 modułów – frezowanych bloków polskiego jesionu. Każdy z nich nawiązuje do pewnego aspektu Polski – krajobrazu, topografii, przestrzeni miejskiej. Zostały one stworzone na podstawie danych satelitarnych gromadzonych w ramach programu Copernicus – programu obserwacji Ziemi realizowanego przez Komisję Europejską we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną.
Polski Stół zaprasza gości do odkrywania przyrody, tradycji oraz nowych technologii jako źródła inspiracji do tworzenia przestrzeni spotkań międzykulturowych, opartych na gościnności.
Pomysłodawcą „Polskiego Stołu” jest konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Projekt instalacji przygotowała firma RAZ, natomiast Grupa Ejsak wykonała konstrukcję „Polskiego Stołu”, elementy drewniane oraz warstwę interaktywną instalacji.
Polski Stół jest symbolem międzykulturowych spotkań, gościnności. A dzięki interaktywnemu charakterowi instalacji również kontaktu z językiem polskim.
Polski Stół jest zapełniony opowieściami i informacjami dotyczącymi zasobów kraju, współczesnej nauki i technologii oraz niepowtarzalnego designu.
Zmień swój głos w światło
„Goście podchodzą do Polskiego Stołu i mówiąc do mikrofonu mogą pozdrowić inne osoby. Mikrofon reaguje na głos i uruchamia promień światła, która rozświetla poszczególne elementy instalacji.”
Chcieliśmy stworzyć angażującą instalację, która stanie się symbolem Pawilonu Polski, pozwalając doświadczyć polskiej gościnności w kontekście budowanym przez to, co kojarzy się z naszym krajem – od pięknej natury, przez tradycję, do technologii przyszłości. O Polskim Stole pomyśleliśmy jako o miejscu spotkania gości z różnych zakątków świata, ale i polskich artystów, przedsiębiorców i inżynierów zaproszonych do jego współtworzenia – mówią Jan Pomierny i Łukasz Alwast, szefowie firm Science Now oraz Stellar Fireworks.
Ceramika
„Emocje, które miałam w sobie ze mnie zeszły (...) do materiału. Skutkiem tego wszystkiego (..) po prostu się rozpłakałam.”
Projektant dekoracji
Małgorzata Szewc
„Jako projektant dekoracji Zakładów Ceramicznych „BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o. miałam okazję współpracować z zespołem osób, odpowiedzialnych za wykonanie ceramicznego modułu stanowiącego część obiektu artystycznego „Polski Stół”. Było to dla mnie ogromnie inspirujące doświadczenie.”
Glina i glazura
Ceramika oparta jest na glinie i szkliwie. Gdy glina wyschnie, zaczyna się ją glazurować, a następnie trafia ona do pieca – to wtedy następuje jej transformacja. Cały proces wymaga zaangażowania wielu osób.
Filiżanki do azjatyckich herbat
Wyroby z polskiej ceramiki są eksportowane na cały świat, nawet do Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Tajwanu i Japonii. Polska jest również wiodącym producentem płytek ceramicznych w UE.
Stworzone dzięki cierpliwości
Tradycyjną dekorację powstają dzięki farbom ceramicznym. Farby nakładane są stemplami wykonanymi z gąbki.
Projektantka kształtów
Marta Małoszyc
„Są elementy kojarzone z Polską, które należy podkreślać. Między innymi są to surowce, które posiadamy. Z których możemy na przykład wyprodukować masy ceramiczne. Glina jest środkiem wyrazu. A poprzez moduły chciałbym powiedzieć między inni, że w Polsce mieszkają niesamowici artyści, twórcy, projektanci tworzący między innymi w glinie”.
Opowieści przy Polskim Stole — ceramika
Temat, pomysły, emocje, rozmowy – to wszystko można wyrazić w glinie. Wideo autorstwa ASF Studio.
Szkło
„Proces dmuchania szkła jest bardzo szybki i dynamiczny, wszystko zmienia się w ciągu sekundy”.
Szkło i drewno
Szklany moduł jest elementem topografii stołu, ciasno otoczonym modułami drewnianymi. Podobnie jest w przypadku ręcznej produkcji dmuchanego szkła, gdzie drewno zapewnia osłonę podczas procesu dmuchania.
Artist
Agnieszka Bar
„Jako projektant doceniam możliwość pozostawienia osobistego komentarza o polskich zasobach i przemyśle poprzez symbol wizualny. Współpraca z Pieńskimi Hutami Szkła Łużyce była dla mnie okazją do dialogu i stworzenia optymalnego rozwiązania. Równie cenna jest okazja do współpracy z twórczą ekspresją innych artystów w ramach jednego projektu”.
Huta szkła
Agnieszka Bar współpracowała z Pieńskimi Hutami Szkła Łużyce przy tworzeniu modułu szklanego. W tym przypadku szklarze dokonali czegoś, czego zwykle nie robi się w szklarstwie, to znaczy wdmuchiwali szkło do drewnianej formy bez jej obracania. Ze względu na to, że szkło nie zostało obrócone, faktura drewna przykleiła się i pozostawiła ślady na szkle.
Piasek kwarcowy
Piasek kwarcowy, inaczej krzemionkowy używany do produkcji szkła to surowiec nieodnawialny. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak wykorzystujemy nasze zasoby naturalne – dlatego przezroczyste kostki o wygładzonych krawędziach przypominają topniejące bloki lodu. Jest to próba zobrazowania ograniczonych zasobów piasku.
Opowieści przy Polskim Stole — szkło
Tworzenie szkła to piękny, ręczny proces. Od pomysłu do efektu końcowego – zobacz wszystkie jego etapy. Wideo autorstwa ASF Studio
Miedź i srebro
Wiodący producent
Polska zaliczana jest do krajów posiadających największe przewidywane zasoby gospodarcze srebra i miedzi. Ponadto Polska jest wiodącym producentem miedzi elektrolitycznej i liderem w produkcji srebra.
Srebro – produkt uboczny
Tylko 28% srebra pochodzi z działalności wydobywczej, gdzie srebro jest głównym źródłem przychodów. Pozostałe 72% pochodzi z procesów, w których srebro jest produktem ubocznym wydobycia innych metali, np. miedzi.
ARCHITEKT I ARTYSTA
Oskar Zięta
„Zieta Studio zaprojektowało na potrzeby Pawilonu Polskiego srebrny obiekt oraz trzy miedziane formy. Z jednej strony odzwierciedlają one DNA naszej firmy, które wypracowaliśmy poprzez eksperymenty z metalem i ekspansją wolumetryczną. Z drugiej strony pokazują artystyczny i innowacyjny aspekt pracy z metalem”.
Kopalnia Srebra
Mieści się na Górnym Śląsku, w Tarnowskich Górach. Labirynt wyrobisk górniczych sięga XV wieku, jego rozwój trwał przez ponad pięćset lat aż do XX wieku. Dziś jest to wyjątkowa atrakcja turystyczna.
„Koncepcja nawiązuje też do znajdującej się na terenie Dolnego Śląska korporacji KGHM, największej kopalni srebra na świecie wg World Silver Survey 2021 i do wydobywanych w niej surowców: miedzi i produktu ubocznego jej wydobycia, czyli srebra.”
Opowieści przy Polskim Stole – miedź i srebro
Moduły Zieta Studio to rzeźby nawiązujące do przekrojów pasm górskich. Można to porównać do procesów geologicznych, które prowadzą do powstania szczytów górskich. Wideo autorstwa ASF Studio.
Drewno
Czołowy producent mebli
Polska jest drugim eksporterem i szóstym producentem mebli na świecie. Polski przemysł drzewny kwitnie i zapewnia doskonały surowiec dla przemysłu meblarskiego. Proaktywne działania prowadzone przez Lasy Państwowe zapewniają zrównoważoną gospodarkę leśną.
ARCHITEKT I PROJEKTANT
Maciej Siuda
„Ważne jest, aby nie upraszczać świata, bo świat jest kolorowy, różnorodny i bogaty. Różnimy się od siebie i myślę, że to jest wspaniałe”. Maciej Siuda jest twórcą specjalnego modułu w instalacji „Polski Stół”.
Technika intarsji
Metoda ta stosowana jest od setek lat w stolarstwie i meblarstwie. W ostatnich latach stała się nieco zapomniana w wyniku zanikania technik rzemieślniczych. Polega głównie na pracy z okleiną, czyli bardzo cienkim drewnem i układaniu go w rozmaite intrygujące kompozycje.
Tradycja polskiego wzornictwa
Instytut Wzornictwa Przemysłowego był jedną z pierwszych instytucji promujących wzornictwo w powojennej Europie. Powstał w 1950 roku, wcześniej niż słynny paryski Instytut Estetyki Przemysłowej Jacquesa Vienot. Założycielką Instytutu i jego dyrektor artystyczną do 1968 roku była prof. Wanda Telakowska.
Buk
Jest szeroko stosowany do konstrukcji meblowych, korpusów, podłóg czy do celów inżynieryjnych, w sklejce oraz w artykułach gospodarstwa domowego – rzadko jednak jako drewno ozdobne. Drewno bukowe można wykorzystać do budowy szałasów, domów i chat z bali. Buk jest jednym z najczęściej występujących drzew w lasach Polski zachodniej i południowej.
„Gatunki użyte w tych modułach opowiadają osobiste i polityczne historie: o migracji gatunków drzew, o nieuzasadnionej wycince w polskich rezerwatach przyrody, czy zanikających technikach rzemieślniczych”.
Historie przy Polskim Stole - drewno
Klon, czeremcha, orzech czarny, palisander i 18 innych gatunków drzew użytych w tych modułach niosą w sobie osobiste i polityczne historie: o migracji gatunków drzew, o nieuzasadnionej wycince w polskich rezerwatach przyrody czy o zanikających technikach rzemieślniczych. – Maciej Siuda. Wideo autorstwa ASF Studio
Stal
Kolaż
Moduł ten to kolaż inspirowany naturą i specyfiką naszej produkcji. Jacht musi zmierzyć się z żywiołem wody, a jego produkcja jest jak ujarzmianie pozostałych żywiołów. Składają się na niego stal, aluminium, drewno, kamień i tysiące komponentów z całego świata.
Rzemiosło
Każdego roku w Polsce produkuje się około 22 000 jachtów, z czego 95% trafia na eksport. W 2019 roku polski jacht Viatoris zdobył Oscara w swojej kategorii — World Superyacht Awards. Proces budowy jachtu od koncepcji do gotowej jednostki trwa nawet trzy lata.
PREZES I DYREKTOR STOCZNI CONRAD
Mikołaj Król
„Jesteśmy dumni z udziału w Expo oraz z naszych nowoczesnych i luksusowych jachtów. Udział w Expo to dla nas także możliwość prezentacji dziedzictwa oraz kultury naszego regionu i Gdańska, jak również jego spuścizny morskiej i stoczniowej”.
„Kiedy patrzymy na gotowy jacht, widzimy piękną rzeźbę, ale kiedy zajrzymy pod jego powierzchnię, widzimy dokładnie to, co widzimy w naszym module.”
Historie przy Polskim Stole – stal
Nasz moduł specjalny prezentuje paletę głównych materiałów, z których korzystamy. Ukazuje je na różnych etapach ich obróbki, od ich surowej postaci po finalny produkt luksusowy. – Mikołaj Król, Prezes i Dyrektor Stoczni Conrad. Wideo autorstwa ASF Studio
Aluminium
„Łączymy przemysł i technologię, aby zapewnić pewną wartość, która jest dla nas wszystkich istotna. Wiąże się to ze zrównoważonym rozwojem. I o tym jest tak naprawdę cały Polski Stół”.
Aluminium
Moduł Polskiego Stołu stworzony przez PIAP Space wykonany jest w technice druku 3D w strukturze lattice ze stopu aluminium. Stopy aluminium są szeroko stosowane w przemyśle kosmicznym. Metalowy druk 3D natomiast dopiero zaczyna być używany w rozwiązaniach kosmicznych. Atrakcyjność tej technologii wynika z możliwości tworzenia konstrukcji łączących lekkość i trwałość, której nie sposób przecenić w przestrzeni kosmicznej.
Rozwiązania robotyczne w kosmosie
PIAP Space działa w dwóch obszarach. Jeden z nich związany jest z robotyką kosmiczną, a drugi to MGSA, czyli technologiczne oprzyrządowanie potrzebne do testowania i integracji satelitów. Misją PIAP Space jest sprawienie, by przestrzeń kosmiczna i Ziemia były czystsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne środowisku poprzez projektowanie, inżynierię oraz zapewnianie najwyższej jakości rozwiązań robotycznych.
Jak wygląda Ziemia widziana z kosmosu?
Misja BIOMASS to satelita obserwujący Ziemię, którego wysłanie w przestrzeń kosmiczną planuje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) w sierpniu 2023 roku. Misja zapewni pierwsze kompleksowe pomiary globalnej biomasy leśnej. Ma ona trwać pięć lat, monitorując co najmniej osiem cykli wzrostu w lasach całego świata. Aluminium użyte w Polskim Stole nawiązuje do testowych adapterów, które są wykorzystywane w tej misji. To specjalne aluminium przeznaczone dla statków powietrznych jest niezwykle lekkie i trwałe.
Historie przy Polskim Stole — aluminium
Chcemy opowiedzieć historię o równowadze pomiędzy ludzkością a naturą. Wideo autorstwa ASF Studio.