Gamedev po polsku
Na Expo 2020 Dubai firmy z branży gamedev prezentowane są nowym odbiorcom
Prezentacja znanych gier polskich firm na Expo 2020 Dubai jest doskonałą okazją do budowania w powszechnej świadomości siły polskiego rynku gamingowego. W Pawilonie Polski w strefie zwiedzania „Poland. Spirit of ingenuity”, w prezentacji multimedialnej przedstawione zostały przykłady firm polskiej branży gamingowej i ich największych sukcesów, m.in. CD Projekt Red, działające w branży od ponad 25 lat. Jedną z najbardziej popularnych produkcji największego studia w Polsce jest cykl o „Wiedźminie”. Seria gier komputerowych i mobilnych stworzona przez CD Projekt Red została oparta na motywach z sagi Andrzeja Sapkowskiego. Składa się z trzech głównych produkcji: „Wiedźmin” (2007), „Wiedźmin 2: Zabójcy królów” (2011) i „Wiedźmin 3: Dziki Gon” (2015). Ich akcja rozgrywa się po wydarzeniach znanych z piątej części książkowej sagi zatytułowanej „Pani Jeziora".
CD Projekt Red oprócz serii gier o Geralcie z Rivii zasłynęło także futurystyczną grą fabularną „Cyberpunk 2077”. Jej akcja toczy się w fikcyjnej metropolii Night City, a głównym bohaterem jest V - najemnik próbujący zdobyć implant gwarantujący nieśmiertelność.
Na Expo 2020 Dubai w Pawilonie Polski zaprezentowano także 11 bit studios. Założona w 2009 roku firma należy do grona uznanych producentów, wydawców i dystrybutorów gier. Jednym z najbardziej popularnych projektów jest „The War of Mine” z 2014 roku. O skali sukcesu komercyjnego tej gry świadczy to, że już w pierwszy weekend po premierze zwróciły się wszystkie koszty związane z jej produkcją. Dodatkowo „The War of Mine” zdobyło ponad 100 nagród, a jej recenzje ukazały się w najbardziej poczytnych i prestiżowych magazynach na świecie – m.in. w „The Washington Post”. 11 bit studios jest znane na całym świecie także za sprawą gier „Frostpunk” i „Moonlighter”. Obecnie pracuje nad kolejnym projektem, który powstanie na silniku graficznym Unreal Engine – co jest efektem podpisania umowy z firmą Epic Games.
W Pawilonie Polski swoją obecność zaznacza także Immersion - producent gier VR, specjalizujący się w projektach i produktach wykorzystujących technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Studio powstało w 2014 roku i działa w Warszawie. Współpracuje z największymi firmami na świecie: Google, HBO, czy Coca-Colą.
Polish Games Show na Expo 2020 Dubai
O potencjale polskich studiów gamingowych świadczy fakt, że 96% ich sprzedaży stanowi eksport. Wartość rynku gier w 2019 roku wyniosła 596 mln dolarów i stale rośnie. Okazją do rozwoju będzie tygodniowe wydarzenie na Expo 2020 Dubai - Polish Games Show. Na festiwalu polskich gier komputerowych zaprezentowane zostaną najciekawsze produkcje przeznaczone na różne platformy. Jednym z wydarzeń będzie także debata o sektorze ICT. Poruszone zostaną tematy związane z rozwojem nowych technologii, potencjałem sektora R&D i usług chmurowych oraz software’u i sektora gier w Polsce. Zostanie też przedstawiona historia polskiego gamedevu – a jej częścią będzie ekspozycja polskich gier na komputerach PC.
Polski gamedev z kompleksowym wsparciem
W Polsce warunki do rozwoju branży gamingowej z roku na rok są coraz bardziej sprzyjające. W Poznaniu regularnie odbywają się największe w Europie Środkowo-Wschodniej targi gier komputerowych i rozrywki multimedialnej - Poznań Game Arena. Ważnym wydarzeniem jest także konferencja Digital Dragons w Krakowie przeznaczona dla pracowników branży. Z kolei turniej Intel Extreme Masters organizowany jest dla fanów e-sportu, którzy zjeżdżają się do Katowic, żeby rywalizować ze sobą w najpopularniejszych grach. O randze wydarzenia świadczy fakt, że w 2019 roku przyciągnęło ono do katowickiego Spodka 174 tys. osób. Rozgrywki w Internecie obserwowało z kolei aż 232 milionów fanów.
Uczelnie wyższe również dostrzegają ogromny potencjał w rozwoju cyfrowej rozrywki. Świadczy o tym zwiększająca się liczba kierunków specjalistycznych na uczelniach państwowych i prywatnych. Powstaję studia, które przygotowują do tworzenia i projektowania gier z wykorzystaniem programów graficznych, programowania, tworzenia dźwięków czy zarządzania. Kierunki dla przyszłym twórców i producentów gier komputerowych funkcjonują m.in. na Uniwersytecie Opolskim, Politechnice Śląskiej w Gliwicach, czy Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie.
Także agencje państwowe dostrzegają potencjał drzemiący w branży gamingowej. Agencja Rozwoju Przemysłu wraz z Uniwersytetem Śląskim oraz Powiatem Cieszyńskim powołała do życia ARP Games. To jedyny w Polsce akcelerator gier wideo, który wspiera młodych twórców. Spółka powstała w 2016 roku, a jej główną osią działalności są ogłaszane dwa razy w roku konkursy. Przystępują do nich zespoły tworzące gry wideo. W ramach Programu Akceleracyjnego ARP Games proponuje wsparcie finansowe, jak również merytoryczne, techniczne i lokalowe. Dzięki temu światło dzienne ujrzała gra „Weakless" - przygodówka 3D przygotowana przez studia Cubeish Games i Punk Notion. Innym przykładem gry powstałej we współpracy z ARP Games jest „Repressed", której motywem głównym jest doświadczenie podróży przez własne wspomnienia. Jej autorem jest Sigur Studio z Bielska-Białej.